Twoja wiadomość została wysłana! Wkrótce skontaktujemy się z Tobą
Jacht Biznes

Na przyjemność posiadania własnego jachtu, który cumuje w odległym porcie nad Morzem Śródziemnym, na Karaibach czy Seszelach i używany jest tylko kilka razy w roku, stać rzeczywiście nielicznych. Istnieją jednak skuteczne metody połączenia przyjemnego z pożytecznym, posiadania swojego jachtu marzeń i zarabiania na nim.

Sukces oferowanych na rynku programów inwestycyjnych w jachty, zależy od doświadczenia firmy oferującej tego typu produkty i stopnia zrozumienia potrzeb inwestora. Krótko rzecz ujmując: wychodząc od preferowanej skali komercjalizacji jachtu i preferowanego przez właściciela akwenu żeglugi, należy dokonać wyboru odpowiedniego typu i modelu jachtu, wraz z jego specyfikacją osprzętową przydatną na danych wodach.

Możemy więc jacht wyposażyć zgodnie z naszym gustem i zadowolić się rocznym wpływem, pokrywającym zaledwie koszty mariny i bieżącego utrzymania technicznego jachtu lub też dopasujemy typ jachtu i jego specyfikację osprzętową pod potrzeby rynku czarterowego, a na inwestycję spojrzymy wyłącznie przez pryzmat biznesowy, rzadko lub w ogóle nie korzystając z luksusu posiadania jachtu. Dzięki temu, z wpływów z biznesu, opłacamy nie tylko koszty utrzymania, ale i spłacamy ratę leasingu.

Główne akweny żeglugowe, na których rozwinięta jest branża czarterowa, to Morze Śródziemne, Adriatyk, Wyspy Kanaryjskie, Karaiby, Seszele oraz Bałtyk i Morze Północne. Infrastruktura jest oczywiście również w Tajlandii i na Polinezji Francuskiej, ale ze względu na odległość, ciężko jest uznać te akweny za atrakcyjne pod kątem długości podróży i choćby bieżącej kontroli biznesu. Każdy z rejonów świata ma swój bestseller – typ łodzi z określonymi elementami wyposażenia, które najefektywniej funkcjonują w biznesie czarterowym.

Na Bałtyku to średniej wielkości żaglowy jacht jednokadłubowy o długości 37-46 stóp. Na Morzu Śródziemnym widać dość spore zróżnicowanie: od średniej wielkości jachtów żaglowych jednokadłubowych w Chorwacji, po większe w Grecji, Hiszpanii (głównie Baleary), Włoszech i Turcji. Coraz częściej pojawiają się już katamarany żaglowe, nieco rzadziej łodzie motorowe. Katamarany motorowe na Morzu Śródziemnym to jeszcze rzadkość, jakkolwiek segment ten uznany jest obecnie za najbardziej rozwojowy.

W okolicach większych miast portowych rozwija się czarter łodzi motorowych choć, co należy podkreślić, nie tak dynamicznie jak jest to w przypadku łodzi żaglowych. Wyjątkiem są tutaj na pewno kraje Beneluksu, gdzie łodzie motorowe mają się doskonale. Im dalej w tropiki i egzotykę, tym większym powodzeniem cieszą się katamarany żaglowe.

Trzy pokładowe najczęściej łodzie oferują więcej miejsca do wypoczynku dla gości, co jest nie do przecenienia. szczególnie jeśli większość wieczorów i noclegów podczas tygodnia czarterowego spędza się na samym jachcie, ze względu na rzadsze niż w Europie rozmieszczenie marin i ich infrastrukturą rozrywkowo gastronomiczną. Katamarany żaglowe mają większy zasięg niż motorowe, a ponieważ archipelagi Karaibów, czy Wysp Kanaryjskich zajmują spore obszary oceanu, to są tam one dominującym narzędziem czarterowego zarobku. Czarterowe łodzie motorowe stanowią rzadkość na tych odległych wodach.

Na świecie funkcjonują w zasadzie dwie podstawowe formy inwestycji w jacht czarterowy: w oparciu o międzynarodową korporację czarterową lub poprzez mniejszą firmę czarterową oferującą bardziej ‘butikowe’ podejście do zagadnienia.

Wielkie korporacje posiadające od kilkuset do kilku tysięcy jachtów na całym świecie, oferują sztywne warunki inwestycyjne, odwdzięczając się z reguły niewielkim, lecz stałym poziomem comiesięcznych wpływów. Mniejsze firmy czarterowe, posiadające floty od kilku do kilkudziesięciu jachtów, oferują zwykle większą dowolność w użytkowaniu własnym jachtu oraz możliwy większy poziom wpływów, które jednak najczęściej nie są w umowie gwarantowane.

I znów wszystko zależy od celu inwestora, czyli na ile kupuje on jacht dla siebie, na ile na cele reprezentacyjne własnej firmy, a na ile celem maksymalizacji zarobków. Najczęstszym sposobem finansowania zakupu jachtu jest leasing, zwykle na 5-6 lat, i trzeba przyznać, że w Polsce w ostatnich latach poziom świadomości rodzimych bankierów coraz bardziej sprzyja realizacji tej drogi finansowania.

Zakup jachtu to również doskonała możliwość optymalizacji podatkowej w ramach istniejącej już firmy. W przypadku zakupu większych i droższych jednostek za gotówkę, warto przemyśleć możliwości rejestracji jachtu w krajach nie objętych jurysdykcją UE.

Zwrot z inwestycji zależy od poziomu optymalizacji biznesowej jachtu i akwenu, na którym operuje, ale można przyjąć, że w poprawnie funkcjonującym biznesie czarterowym, niezależnie od miejsca na świecie, po 5-6 latach zostajemy z jachtem lub łodzią wartą ok 50-60% wartości początkowej. Utrata wartości zależy od typu jachtu, producenta, stopnia użytkowania i akwenu, na którym jacht będzie się znajdował po zakończeniu okresu finansowania. Wszystko to sprawia, że inwestycja w jacht, żaglowy czy motorowy, to godna rozważenia forma inwestycji alternatywnej, a wejście w świat czarterów może być początkiem nowego, ciekawego, a przy okazji atrakcyjnego biznesu.